Sinds 1 juni zet Aukje van der Veen, toegepast psycholoog, zich in voor het Mobiliteitsnetwerk Noord-Nederland. Zij doet dit vanuit haar kennis en ervaring met betrekking tot het binden en boeien van jongeren. Zo heeft zij haar eerste jongerenpilot mogen doen bij Jacobs Douwe Egberts!
Jongeren verbinden met je bedrijf
Hoe zorg je ervoor dat jongeren zich thuis voelen bij jouw bedrijf? Zich aan jou verbinden? Vaak bestaat er een kloof tussen de wensen en behoeftes van verschillende generaties. Hoe zorg je er dan voor dat je als bedrijf de wensen van je jonge(re) medewerkers kent? En hoe betrek je jongeren dusdanig dat zij zich thuis voelen bij de organisatie, zodat je je talent behoudt? Om écht goed inzicht te krijgen is het belangrijk om met deze groep goed in gesprek te gaan. En dan op een manier waarin zij met leeftijdgenoten op een leuke manier hierover kunnen nadenken.
Met deze vraagstukken houdt Aukje van der Veen, toegepast psycholoog, zich bezig voor het Mobiliteitsnetwerk Noord-Nederland. Zij voert pilots uit met de jongere medewerkers, waardoor de jongere medewerker zich meer verbonden voelt met het bedrijf, en heeft specifiek voor hen workshops ontwikkeld.
Een van de pilotbedrijven is Jacobs Douwe Egberts. Aukje ging hier aan de slag met jongeren die een BBL traject volgen. Het doel; het creëren van een jongeren community en het inventariseren van de behoeftes van deze jonge talenten.
Een eigen koffiebedrijf opzetten
Na een eerste kennismaking begonnen de jongeren in groepjes met de opdracht; Ontwikkel je eigen koffiebedrijf. De sfeer zat er al snel goed in! Zo begonnen ze allereerst met het opschrijven van ieders talenten en te brainstormen hoe ieder een passende plek binnen het bedrijf zou kunnen krijgen. Vervolgens keken ze naar wat ze écht leuk vinden om te doen en gaven zij een omschrijving van hun droombaan. Dit alles werd gecombineerd totdat er één totaalplaatje naar boven kwam, hun eigen koffiebedrijf met ieder zijn eigen ideale rol. Voor dit fictionele bedrijf waren uiteraard nog meer dingen nodig; een naam, welke koffiesmaak, een gerichte doelgroep en hun eigen Unique Selling Points. Wat maakt hun koffie nu zo speciaal?
Dit werd allemaal samengevat in een pitch waarin ze gezamenlijk hun bedrijf presenteerden. Wat opvallend was, is dat de jongeren eerst behoorlijk terughoudend waren toen ze hoorden dat ze hun bedrijf zelf moesten gaan presenteren. Maar na het hele maakproces heeft iedere groep dit toch gedaan, en hoe! Er zat zeker presentatietalenten tussen de deelnemers.
En hoe nu verder?
Na afloop hebben de jongeren allemaal een vragenlijst ingevuld over hun wensen en behoeften wat betreft hun ideale werkomgeving en werkzaamheden. Dit werd opgevolgd door een vrije sessie waarin de medewerkers van JDE, samen met Aukje, de groep vragen stelden over wat dit team nodig heeft binnen hun werkplek. De uitkomsten waren verassend maar ook praktisch uitvoerbaar.
In oktober zal gezamenlijk de draad weer opgepakt worden en breiden ze de jongerengroep verder uit. In samenwerking met Aukje krijgen de jongeren dan verdere pitch training én een training over feedback geven en ontvangen. Daarnaast wordt er een leuke sessie georganiseerd waarin de jongeren hun vragen kunnen stellen aan de managers binnen het bedrijf.
Al met al was het dus een succesvolle pilot en worden er zo stappen gezet om de kloof te dichten. Benieuwd wat voor ontwikkelingen er nog meer zullen komen over dit onderwerp? Hou dan de socials en de website in de gaten!