Case van één van de leden wordt ingebracht: De huidige beoordelingssystematiek levert niets op, medewerkers komen niet in beweging. Baanzekerheid is het hoogste goed. Hier hoort een bepaald denkpatroon bij: “we hebben het altijd zo gedaan en dat is goed”.
Peet Ferwerda neemt ons mee in de wereld van impliciet en expliciet leren. De huidige tools, zoals beoordelingsgesprekken, zijn veelal gebaseerd op expliciet leren. Dit sluit over het algemeen niet goed aan op doelgroepen die op lbo en mbo werk- en denkniveau functioneren. We gaan hiermee actief aan de slag.
Door inzicht te krijgen in –hoe dan wel-, kunnen we de volgende stap zetten hoe we medewerkers in de “ontwikkelstand” krijgen en het kunnen reflecteren op eigen functioneren.
Hiermee hebben we de eerste bouwsteen te pakken voor het inrichten van ontwikkelgesprekken, een leercultuur bevorderen in plaats van eenzijdig “beoordelen”.
Binding met je medewerkers: Hoe weet je wat medewerkers echt belangrijk vinden? En welke interventies doe je dan? En hoe meet je het succes van je interventie?